Aki fogorvosi rendelőben dolgozik, pontosan tudja, mi a stressz. Késések, váratlan helyzetek, csapaton belüli konfliktusok, ezek hosszú távon nagyon megterhelőek. Ahhoz, hogy tehessünk ellene, fontos felismerni a stressz jeleit, és azonosítani legfőbb okait. Mutatunk pár módszert és lépést, amelyek segítenek a nyomás csökkentésében, így a rendelői munka kevésbé stresszes és sokkal egészségesebb lehet.
“A foglalkozásból eredő, magas fokú stressz a fogorvosokat kiemelten érinti. Munkájukban állandó a fizikai, mentális és érzelmi túlterheltség, folyamatosan tökéletességre törekednek, de jellemzően nehezen szállnak ki a mindennapok mókuskerekéből. Mindezek pedig növelhetik az érzelmi zavarok és a szorongás kockázatát.”
Egy felmérésben a részt vevő fogorvosok több mint fele azt válaszolta, hogy minden nap, vagy a legtöbb munkanapján stresszes a munkája miatt.
A három legjellemzőbb tünetként az álmatlanságot, fáradtságot és szorongást jelölték meg.
A stressz nem csak fizikai egészségükre, hanem motivációjukra, személyes és családi kapcsolataikra is jelentős hatással van.
Amikor a stresszkezelési módszereikről kérdezték a fogorvosokat, néhány válasz kétségbeejtő volt: a sport után az alkoholt nevezték meg, mint a második leggyakoribb megoldást a stressz csökkentésére…
A Brit Fogorvosok Szövetsége 2017-ben kutatást végzett a fogorvosok mentális egészségére vonatkozóan.
A kutatás eredményeképpen megállapítható, hogy a fogorvosok stresszes életének és kimerültségének fő okai a a munkakörülményekben és a társadalmi elszigeteltségben keresendők.
A stressz okai a rendelőben: késések, magas elvárások, kimerültség…
A munkavégzés számos körülményének összeadódása vezet ahhoz, hogy kialakuljon a stressz mint foglalkozási kockázat. A fogorvosok esetében ilyen körülmény a betegekkel való érintkezés és annak pszichológiai vonatkozásai, például a betegek félelme a fogászati beavatkozásoktól vagy az egyre növekvő igények. Az állandó magas intenzitású munkavégzés és az egyre rövidülő pihenő időszakok is ahhoz vezetnek, hogy a fogorvosoknak egyre kevesebb az energiájuk, sokan a kiégés szélén állnak.
A vezetési és szervezési feladatok, a kollégák közti konfliktusok, a munka és magánélet közti nem megfelelő egyensúly és a megfelelés is szerepelnek még a listán. Azonban a munkahelyi stressz fő okaként a fogorvosok legtöbbször a késéseket jelölik meg.
Hogyan előzhetjük meg a napirend felborulását?
Az időpontok egyeztetése összetett feladat, és az élet gyakran felülírja a terveket.
Mi okozza ezt a problémát?
A páciensek szeretik, ha a fogorvos személyes preferenciájukhoz vagy munkabeosztásukhoz igazodva dolgozik, azonban gyakran késnek a megbeszélt időpontról, vagy eltévesztik azt. Felboríthatják a napirendet olyan váratlan helyzetek is, mint mikor egy foghúzásból oszteotómia lesz, a fogínyvérzés miatt tovább tart a lenyomatvétel, vagy a konzultáció hosszabb a tervezettnél. Ez naponta megtörténik, így a legfontosabb a tervezés megfelelő előkészítése.
Mit tehetünk a megelőzés érdekében?
A recepciósnak értenie kell, hogy milyen kezelések következnek, és mennyi az időigényük.
A fogorvosoknak javasoljuk, hogy határozzák meg a rendelőjükben jelenleg zajló kezelések időkeretét.
Érdemes egyeztetni a munkatársakkal, hogy elkerüljük a túlzottan optimista becsléseket.
A fogászati laborokkal való együttműködés segít abban, hogy a fogorvosok meg tudják határozni a labormunka és különböző lépéseinek időkeretét is.
Mindkét listát érdemes rendszeres időközönként ellenőrizni a frissítések és kiegészítések miatt, mert ezek a recepciós tervezésének alapjai.
Milyen pozitív hatása lehet a változásoknak?
Ezzel a megközelítéssel időt és energiát takaríthatunk meg, a rendszer kialakításába fektetett idő pedig hamar megtérül, és a fogorvos is kevésbé stresszesen megy haza munka után.
További gyors tippek a jobb időbeosztáshoz:
- Egyszerre mindenki csak egy dologgal foglalkozzon.
- Szabjanak határidőket, és priorizálják a feladatokat.
- Kapcsolják össze a naptárt a betegek adatbázisával.
- Csoportosítsák a betegeket tünetek szerint (érdemes színekkel jelölni).
- Azokat a kezeléseket, amelyek erős koncentrációt igényelnek, reggelre időzítsék.
Cél a stresszmentes csapatmunka, de mit tehet egy vezető?
Elengedhetetlenül fontos vezetési feladat egy erős és segítőkész csapat kialakítása.
Hogyan érjük ezt el?
A jó belső kommunikáció pozitív hatással van az általános hangulatra. A fogorvosok azzal alakíthatják ki a bizalmat, és motiválhatják csapatuk tagjait, ha ösztönzik az építő jellegű kritikát, ha bátorítják őket, hogy adjanak hangot az aggodalmaiknak, és felhatalmazzák őket döntéshozatalra.
Mutasson együttérzést a kollégáival szemben, és ne feledje: elengedhetetlen a nyílt kommunikáció és a méltányló konfliktuskezelés ahhoz, hogy tisztázzuk a felmerülő problémák okát, és megoldást találjunk azokra.
A mindennapi kommunikációs helyzetek mellett fontos a hosszú távú (pl. pénzügyi eredménycélok vagy a csapattal szembeni) elvárások egyértelmű megfogalmazása is – ez a sikeres csapatmunka alapja.
Milyen pozitív hatása lesz a változásoknak?
Ha a csapat tagjai úgy érzik, hogy a vezetőjük értékeli őket, jobban fognak teljesíteni. Sőt, mivel ez az elégedettség a páciensek felé is sugárzik, ők is jól fogják magukat érezni a rendelőben.
A kollégáival szemben figyelmes fogorvos, aki dicsér és mosolyog, sokat jelent az asszisztens, és így a páciensek számára is.
A csapatmunka nemcsak a szék mellett elengedhetetlen a fogorvos és az asszisztense közt, hanem általánosságban a páciensekkel szembeni viselkedésben is. A közös értékek segítenek a csapatkultúra kialakításában és a csapat további fejlődésében.
További gyors tippek, hogy jobb legyen a csapat hangulata:
- Minden reggel tekintse át a napi feladatokat egy 5 perces mini megbeszélésen
- Ösztönözze a csapatépítő feladatokat, mint a kajakozás vagy a mászás
- Ossza meg a bevált gyakorlatokat a többiekkel, és ünnepeljék meg az eredményeket
- Vegyen részt kapcsolatépítésre lehetőséget nyújtó eseményeken
…és hogy elkerülje a kimerülést:
- Tartson szüneteket napközben, hogy tudjon pihenni, például fix kávészüneteket.
- Figyeljen a testtartására, végezzen relaxációs gyakorlatokat.
- A friss levegő csodákra képes: sétáljon egy kicsit, vagy nyissa ki az ablakot.
Gyorsteszt: Mennyire stresszes a praxisa?
Zárásként mutatunk egy egyszerű, de hasznos kérdéssort, amellyel gyorsan felmérheti és megismerheti kollégái véleményét a rendelőben adódó alapvető stresszhelyzetekről és a stresszkezelésről.
Hogyan kommunikál a vezető a kollégákkal?
- Mindig meghallgatja, amit mondani szeretnének.
- Gyakran türelmetlen, és félbeszakítja őket.
- Szereti a baráti hangvételű beszélgetéseket, amit néha feldob egy viccel.
Milyen a kollégák kapcsolata a praxison belül?
- Egész jó. De van egy (vagy több) kolléga, akivel nehéz kijönni.
- Állandóan vitatkozunk.
- Nagyon jól kijövünk egymással. Nekem vannak a legjobb kollégáim a világon.
Hogy kezeli a nehéz helyzeteket a páciensekkel?
- Megbirkózom velük, és azt teszem, amit a páciens szeretne.
- Stresszes leszek, és néha én is felemelem a hangom.
- Próbálom feloldani a feszültséget azzal, hogy higgadt és megfontolt maradok.
Segítsen tapasztalataival, ossza meg ötleteit!
Ön hogyan szervezi saját fogászati praxisában a munkafolyamatokat azért, hogy csökkentse a nyomást? Hogyan kezelik a stresszt?
Kérjük, ossza meg velünk az ötleteit és véleményét Facebook oldalunkon: https://www.facebook.com/KulzerHungary/