… avagy milyen hatást gyakorol a mérhetetlen mennyiségű digitális információ a páciensek és az egészségügyi szakemberek kapcsolatára?

A nem túl távoli múltban a betegek számára az első számú információforrást még az egészségügyi szakemberek jelentették. További forrásokként szolgáltak a rokoni, a baráti tapasztalatok, a nyomtatott médiában olvasott cikkek, igényesebbek számára akár a különféle enciklopédiákból felkutatott anyagok.

Alapvetően az orvosok határozták meg a betegség diagnózisát és a kezelést, és ha a betegek nem értettek egyet vele, orvost váltottak, vagy egyszerűen nem tartották be az orvos ajánlásait.

Manapság azt tapasztaljuk, hogy egyre csak bővül az interneten szabadon elérhető, egészségünkkel kapcsolatos információk mennyisége, a digitális eszközök révén pedig azonnal hozzáférhetővé válnak – a betegek bármikor kereshetnek, és nem kell megvárniuk, hogy egy szakemberrel megbeszélhessék a problémáikat.

Ráadásul ezt még fokozhatjuk is: egyes betegek konkrét diagnózissal érkeznek, azonnal meg akarják osztani az ismereteiket, és szinte csak egyeztetni szeretnének az orvossal!

“Az új információkereső magatartások hatalmas lehetőségeket kínálnak a beteg-orvos kapcsolat magasabb szintre emelésében. Minél nyíltabban és őszintén közelíti meg a két fél a kérdést, a jelenség annál előnyösebb lehet.”

Egyre több páciens fordul a google-hoz, ha információt keres az interneten betegsége tüneteire!
Az egyszerű öndiagnózis azonnal érkezik, és Dr. Google a legszörnyűbb migrénnel azonosítja a rendszeres fejfájást. A valóságban a visszatérő fejfájás oka akár bruxizmus is lehet, de ez szakember segítsége nélkül nem fog kiderülni, hiába oly fejlett a mesterséges intelligencia…

Ez vajon nem ad okot aggodalomra? Különösen azért, mert mindannyian szembesültünk már azzal, hogy az interneten fellelhető információk nem mindig megbízhatók.

A témát tanulmányozó szakértők szerint az új információkereső magatartások hatalmas lehetőségeket kínálnak a beteg-orvos kapcsolat magasabb szintre emelésében. Minél nyíltabban és őszintén közelíti meg a két fél a kérdést, a jelenség annál előnyösebb lehet! Felmerül a kérdés, vajon mit lehet tenni ennek előmozdítására?

Egyrészt jó, ha a fogorvosok pontos és könnyen érthető információkat biztosítanak a saját weboldalaikon, hogy azok szolgálhassanak elsőrangú, megbízható forrásként a betegek számára. Másrészt az internet több millió internetes oldalt kínál az egészséggel kapcsolatos információkkal, ez nyomasztóan nagy mennyiség! A túlzottan sok információ okozta nyomás kifejezetten károsan hathat az emberekre, mert sok esetben csak bizonyos részekre figyelnek oda, vagy akár rosszul is értelmezhetik a kapott infót. Az orvosok akár konkrétumokat is javasolhatnak, hogy a páciensek ne legyenek túlterheltek a keresési eredmények hatalmas mennyisége miatt.

A betegeknek lehetőséget kell kapniuk arra, hogy  aktívabb szerepet vállalhassanak saját egészségük menedzselésben, és elegendő időt kell kapniuk az egyes döntések meghozatalára, így a beteg egészségével kapcsolatos felelősség egyenletesebben oszlik meg az orvos és a beteg között.

Ugyanakkor a pácienseknek képesnek kell lenniük kritikusan szemlélni az általuk talált források minőségét.

Ez az attitűd potenciálisan előnyös helyzetet tud teremteni a beteg és az egészségügyi szakember számára egyaránt?

A jelenséget tanulmányozó a szakértők szerint a válasz: IGEN!

5 tipp, hogyan segíthetik a fogászati teamek betegeiket abban, hogy tájékozott döntéseket hozzanak saját egészségük érdekében

5 tanács a fogorvosnak:

  • Legyen nyitott a változásra! Adjon lehetőséget a páciensnek, hogy megossza Önnel, amit talált az interneten!

  • Mutassa meg a betegeknek, hogy mely weboldalak tartalmazzák a releváns és könnyen érthető információkat!

  • Fejlessze saját kommunikációs képességeit, hogy könnyebben azonosíthassa és kezelhesse a betegek aggályait! A kétség és a félelem erősen befolyásolhatja a betegek egyetértését.

  • A félreértéseket kezelni kell. Tájékoztassa a páciensét, ha nincs elég ideje a beszélgetésre, és esetleg ütemezzen be egy újabb találkozót.

  • Még egy lépéssel tovább: a beteg keresse irányítottan az információkat! Használjon posztereket, szórólapokat a leggyakoribb indikációkra és terápiákra mutató QR-kódokkal vagy rövid URL-ekkel, ezekkel pontosan és könnyen érthetően vezetheti a betegeket a megbízható weboldalakra.

5 tanács a fogászati team tagjainak:

  • Az együttérzés a kulcsa annak, hogy a páciensek hajlandóak legyenek megnyílni. Olyan fontos információk kerülhetnek felszínre, amelyek befolyásolhatják a kezelés menetét.

  • Bizonyos betegek számára könnyebb lehet Önnel beszélni, mint a fogorvossal. Ha a betegek Önnel osztják meg az aggodalmaikat, bátorítsa őket arra, hogy beszéljenek a fogorvossal arról, hogy mit találtak az interneten!

  • Egyes betegek zavarban vannak, ha be kell ismerniük a fogorvosnak, hogy online információkat kerestek, de a világért sem hagynák ki a keresést. Kommunikáljon úgy, hogy megértsék, a fogorvos egyik legfontosabb feladata, hogy még több információt szolgáltasson, és tisztázza az esetleges félreértéseket!

  • Számos oka van annak, hogy a betegek kényelmetlenül érzik magukat a kezelés előtt. Az online információk alapján kétségek merülhetnek fel bennük a kezelés körül. Ha megkérdezi a betegeket, hogy mit tudnak a saját állapotukól, az ösztönözheti őket a nyitásra, mert érzik, hogy Ön szívesen meghallgatja őket.

  • Ha van információja egy adott állapotról vagy kezelésről, ossza meg a beteggel, és bátorítsa őt arra, hogy a rendelőben beszéljen róla!

Sokunkat foglalkoztat a kérdés, hogy mit hozhat a jövő? Mit fognak tapasztalni a fogorvosok 50 év múlva?

Idővel, talán már a nem is túl távoli jövőben az informált páciens azt jelenti majd, hogy az orvosok gyorsabban kezelhetik a betegek problémáit, és nem a diagnózis felállításával telik az idő, a gyógyítás fókuszába pedig a probléma orientált helyett a megoldás orientált folyamat kerül.